1. Hem
  2. »
  3. Kaffeinspiration
  4. »
  5. Artiklar & reportage
  6. »
  7. En familj med både kaffe och långsiktighet i blodet

En familj med både kaffe och långsiktighet i blodet

Innan hållbarhet var det välanvända begrepp det är idag, förstod familjeföretaget Löfbergs att det var avgörande att tänka i generationer, snarare än kvartal. Till exempel var man först i Sverige med att importera ekologiska kaffebönor.

I Karlstad har kaffedoften spridit sig över staden i snart 120 år. Löfbergs kafferosteri har varit familjeägt lika länge och just nu är det fjärde generationen som driver bolaget framåt. Just ”framåt” är ett ledsagande ord för familjen, som hela tiden drivits av en innovation- och entreprenörsanda med fokus på nästa generation – snarare än nästa kvartal. Tidigt förstod man nämligen vilken positiv kraft ett bolag kan vara, både lokalt och globalt.

”Vi har tentakler runt hela ekvatorn. Redan som barn förstod vi att de utmaningar som kaffebönderna möter i odlarländerna – med klimatförändringar, social och ekonomisk utsatthet – även påverkar oss här i Sverige” säger Martin Löfberg, fjärde generationen Löfbergare och vd för Löfbergs inköps- och produktionsverksamhet.

Martin Löfberg, VD för Löfbergs inköps- och produktionsverksamhet och fjärde generationen i familjeföretaget.

För 23 år sedan startades initiativet International Coffee Partners, ett samarbete med andra familjeägda kafferosterier runt om i Europa. De såg en möjlighet i att tillsammans kunna driva utvecklingen framåt på plats i kaffeodlarländerna, och ge nästa generation odlare bättre förutsättningar och livsvillkor.

Ett projekt i Etiopien, kaffets ursprungsland, blev katalysatorn till att sedan starta Familjen Löfbergs stiftelse. ”Här har vi i familjen verkligen varit närvarande och finansierat samt initierat arbeten för att främja särskilt unga kaffeodlares framtidsutsikter” berättar Therese Löfberg, också fjärde generationen Löfbergare samt ordförande i Familjen Löfbergs Stiftelse. 2023 blev Löfbergs kaffe Sveriges mest sålda och genom att bära sitt efternamn på produkten man säljer kommer ett extra lager av ansvar. ”Vi strävar hela tiden efter att bli bättre. Att köpa vårt kaffe ska alltid kännas som ett tryggt och schysst val för både människa och miljö” förklarar Martin.

Therese Gustafsson, ordförande i Familjen Löfberg Stiftelse och fjärde generationen i familjeföretaget.

Läs mer om familjen Löfbergs initiativ för nästa generation i kaffets värld här.

Läs mer!

Brygg en vinnande kultur

Artikel
Kaffe på jobbet
Consids kontor är utformade för att vara en mötesplats lika mycket som en arbetsplats. Allt från bokhyllor till kaffe är valt…
Läs mer
Martin Löfberg

Många slattar små – gör skillnad med ditt morgonkaffe

Artikel
Det är inte lätt att vara konsument i dag. Det är mycket att tänka på och det kan vara…
Läs mer

En familj med både kaffe och långsiktighet i blodet

Artikel
Innan hållbarhet var det välanvända begrepp det är idag, förstod familjeföretaget Löfbergs att det var avgörande att tänka i…
Läs mer

Kafferosteriet med blicken fäst på nästa generation

Artikel
Att hålla ihop en familj är inte alltid lätt. Att dessutom hålla ihop ett företag, med sin familj, är…
Läs mer