1. Hem
  2. »
  3. Kaffeinspiration
  4. »
  5. Artiklar & reportage
  6. »
  7. En familj med både kaffe och långsiktighet i blodet

En familj med både kaffe och långsiktighet i blodet

Innan hållbarhet var det välanvända begrepp det är idag, förstod familjeföretaget Löfbergs att det var avgörande att tänka i generationer, snarare än kvartal. Till exempel var man först i Sverige med att importera ekologiska kaffebönor.

I Karlstad har kaffedoften spridit sig över staden i snart 120 år. Löfbergs kafferosteri har varit familjeägt lika länge och just nu är det fjärde generationen som driver bolaget framåt. Just ”framåt” är ett ledsagande ord för familjen, som hela tiden drivits av en innovation- och entreprenörsanda med fokus på nästa generation – snarare än nästa kvartal. Tidigt förstod man nämligen vilken positiv kraft ett bolag kan vara, både lokalt och globalt.

”Vi har tentakler runt hela ekvatorn. Redan som barn förstod vi att de utmaningar som kaffebönderna möter i odlarländerna – med klimatförändringar, social och ekonomisk utsatthet – även påverkar oss här i Sverige” säger Martin Löfberg, fjärde generationen Löfbergare och vd för Löfbergs inköps- och produktionsverksamhet.

Martin Löfberg, VD för Löfbergs inköps- och produktionsverksamhet och fjärde generationen i familjeföretaget.

För 23 år sedan startades initiativet International Coffee Partners, ett samarbete med andra familjeägda kafferosterier runt om i Europa. De såg en möjlighet i att tillsammans kunna driva utvecklingen framåt på plats i kaffeodlarländerna, och ge nästa generation odlare bättre förutsättningar och livsvillkor.

Ett projekt i Etiopien, kaffets ursprungsland, blev katalysatorn till att sedan starta Familjen Löfbergs stiftelse. ”Här har vi i familjen verkligen varit närvarande och finansierat samt initierat arbeten för att främja särskilt unga kaffeodlares framtidsutsikter” berättar Therese Löfberg, också fjärde generationen Löfbergare samt ordförande i Familjen Löfbergs Stiftelse. 2023 blev Löfbergs kaffe Sveriges mest sålda och genom att bära sitt efternamn på produkten man säljer kommer ett extra lager av ansvar. ”Vi strävar hela tiden efter att bli bättre. Att köpa vårt kaffe ska alltid kännas som ett tryggt och schysst val för både människa och miljö” förklarar Martin.

Therese Gustafsson, ordförande i Familjen Löfberg Stiftelse och fjärde generationen i familjeföretaget.

Läs mer om familjen Löfbergs initiativ för nästa generation i kaffets värld här.

Läs mer!

Chefs Camp: Traineeprogrammet som hjälper arbetssökande in i restaurangbranschen

Artikel
Hur kan vi lösa kockbristen och ge fler människor en chans på arbetsmarknaden? Läs om Chefs Camp – där…
Läs mer
Löfbergs och Weibulls lanserar torvfri Kaffejord baserad på kafferester. En jord för krukväxter både inomhus och utomhus.

Löfbergs & Weibulls lanserar torvfri kaffejord!

Artikel
Ett välkänt husmorsknep är att använda kaffesump för att ge extra näring till odlingsjord. Tillsammans med Weibulls tar vi…
Läs mer

Hur väljer man rätt kaffemaskin för företaget?

Artikel
Kaffe på jobbet
Hur hittar du den bästa kaffelösningen för din arbetsplats? Experterna på Löfbergs delar sina bästa tips om kaffemaskiner, trender…
Läs mer

Brygg en vinnande kultur

Artikel
Kaffe på jobbet
Consids kontor är utformade för att vara en mötesplats lika mycket som en arbetsplats. Allt från bokhyllor till kaffe är valt…
Läs mer